HTET Syllabus 2018 in Hindi PDF, HTET 2018-19 Exam Pattern, Syllabus PDF

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HTET एचटीईटी Syllabus 2018 in Hindi PDF:

HTET Exam Pattern 2018 in Hindi and its syllabus is also available in Hindi. Students who are going to appearing in the Haryana Teacher Eligibility Test January 2019, they have to check the official syllabus and exam pattern before to begin its preparation.

In the HTET Exam 2018 all questions will be multiple choice object type. Each question carrying one mark for correct answer. Aspirants must choose one correct answer out of four alternatives. No negative marking for this examination. Detailed Exam Pattern and Syllabus scheme for all three levels is as given here under:

HTET 2018-19 Exam Pattern:
Check the HTET Latest Exam Pattern Scheme in following table:

Level 1 (HTET Primary Teacher Exam Pattern):

  • Type of Questions – Multiple Choice Objective Type.
  • Negative Marking – No Negative Marking.
  • Exam Duration – 02:30 Hours Only.
  • Each Question Carrying Equal Marks (01 Mark for each right answer)
SubjectsTotal QuestionsTotal Marks Exam Duration
Child development & Pedagogy30 Questions30 Marks2 Hours 30 Min
Language (Hindi – 15 MCQs & English- 15 MCQs)30 Questions30 Marks
General Studies (Quantitative Aptitude- 10 MCQs, Reasoning Ability- 10 MCQs, Haryana GK & Awareness – 10 MCQs)30 Questions30 Marks
Mathematics30 Questions30 Marks
Environmental Studies30 Questions30 Marks
Total150 Questions150 Marks

एचटीईटी प्राइमरी अध्यापक परीक्षा पैटर्न:

विषयकुल प्रश्नकुल अंकपरीक्षा अवधि
बाल विकास और अध्यापन30 प्रश्न30 अंक2 घंटे 30 मिनट
भाषा (हिंदी – 15 प्रश्न और अंग्रेजी- 15 प्रश्न)30 प्रश्न30 अंक
सामान्य अध्ययन (मात्रात्मक योग्यता- 10 प्रश्न, तर्क क्षमता – 10 प्रश्न, हरियाणा GK और जागरूकता – 10 प्रश्न)30 प्रश्न30 अंक
गणित30 प्रश्न30 अंक
पर्यावरण अध्ययन30 प्रश्न30 अंक
कुल150 प्रश्न150 अंक

HTET

HTET Level II: (TGT Exam Pattern)-

Paper NameTotal QuestionsTotal MarksDuration
Child development & Pedagogy30 Questions30 Marks2 Hours 30 Min
Language (Hindi – 15 MCQs & English- 15 MCQs)30 Questions30 Marks
General Studies (Quantitative Aptitude- 10 MCQs, Reasoning Ability- 10 MCQs, Haryana GK & Awareness – 10 MCQs )30 Questions30 Marks
Subject Specific as Opted as60 Questions60 Marks
Total150 Questions150 Marks

HTET Level III Exam Pattern:

Paper NameTotal QuestionsTotal MarksDuration
Child development & Pedagogy30 Questions30 Marks2 Hours 30 Min
Language (Hindi – 15 MCQs & English- 15 MCQs)30 Questions30 Marks
General Studies (Quantitative Aptitude- 10 MCQs, Reasoning Ability- 10 MCQs, Haryana GK & Awareness – 10 MCQs )30 Questions30 Marks
Subject Specific as Opted as60 Questions60 Marks
Total150 Questions150 Marks

एचटीईटी टीजीटी पीजीटी अध्यापक परीक्षा पैटर्न हिंदी में: (Level II, III)

विषयकुल प्रश्नकुल अंकपरीक्षा अवधि
बाल विकास और अध्यापन30 प्रश्न30 अंक2 घंटे 30 मिनट
भाषा (हिंदी – 15 प्रश्न और अंग्रेजी- 15 प्रश्न)30 प्रश्न30 अंक
सामान्य अध्ययन (मात्रात्मक योग्यता- 10 प्रश्न, तर्क क्षमता – 10 प्रश्न, हरियाणा GK और जागरूकता – 10 प्रश्न)30 प्रश्न30 अंक
Subject Specific as Opted as60 प्रश्न60 अंक
कुल150 प्रश्न150 अंक

Minimum Required Marks in HTET Exam 2018 For All Levels:

Category NameNo. of Marks
For All Categories Except (SC/PH of Haryana)60% (90 Marks)
For SC/PH Category of Haryana Domicile55% (82 Marks)
For SC/PH Category Candidates Outside of Haryana State60% (90 Marks)

Aspirants have to score minimum marks according to the above table to qualify the HTET examination.

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HTET Study MaterialHTET Exam Preparation Tips
CTET Application FormCTET Admit Card
HTET Syllabus 2018:
Check HTET Exam Syllabus 2018 at below. Note down these topics and prepare for written test of Haryana Teacher Eligibility Test January 2019.

HTET 2018-19 Child development & Pedagogy Syllabus:

एचटीईटी बाल विकास और अध्यापन पाठ्यक्रम हिंदी हिंदी और अंग्रेजी भाषा दोनों में उपलब्ध है|

Child development & Pedagogy (बाल विकास और अध्यापन ): From this section total 30 questions will be asked in written test of HTET. In this section mainly focus on Educational Psychology of teaching and learning relevant to the age group of 06 to 11 years. Understanding of Characteristics and needs of diverse learners, interaction with learners and the attributes and qualities of a good facilitator of learning.

(1). Child Development (बाल विकास) Topic (15 Questions):

  • Development Concepts and its relationship with learning (विकास की अवधारणा और इसका सीखने के साथ संबंध)
  • Influence of Heredity and Environment (आनुवंशिकता और पर्यावरण का प्रभाव)
  • Principles of the development of children (बच्चों के विकास के सिद्धांत)
  • Socialization Processes: Social World and Children (Teacher, Parents and Peers) (समाजीकरण की प्रक्रिया: सामाजिक दुनिया और बच्चों (शिक्षक, माता पिता,एवं साथी))
  • Kohlberg, Piaget and, Vygotsky: Constructs and Critical Perspectives
  • Multidimensional Intelligence (चहुँ ओर बौद्धिक विकास)
  • Language & Thought (भाषा और विचार)
  • Critical perspective of the construct of Intelligence (बौद्धिक विकास के लिए गुणात्मक विवेचन)
  • Concepts of Child Oriented and Progressive Education (बच्चों को केंद्रित करते हुए प्रगतिशील शिक्षा की अवधारणा)
  • Gender as a social construct: Gender Roles, Gender Bias and Educational Practice (एक सामाजिक निर्माण के रूप में ; लिंग भूमिकाओं, लिंग-पूर्वाग्रह,  लिंगी भेद और शैक्षिक अभ्यास)
  • Distinction Between Assessment for learning and assessment of Learning; Continuous & Comprehensive Evaluation, School Based Assessment, Perspective and Practice,  (सीखने और सीखने के आकलन, नजरिए और व्यवहार के बीच भेद,  स्कूल आधारित मूल्यांकन, सतत एवं व्यापक मूल्यांकन),
  • Formulating appropriate questions for assessing readiness levels of learners शिक्षार्थियों की तत्परता के स्तर के आकलन करने के लिए; For Enhancing/improve the learning and critical thinking of classroom and for assessing learner achievement. (सीखने और कक्षा में महत्वपूर्ण सोच को बढ़ाने के लिए और शिक्षार्थी की उपलब्धि का आकलन करने के लिए उचित प्रश्नों का प्रतिपादन)

(2) Concept of Inclusive Education and Understanding Children with Special Needs (समावेशी शिक्षा की अवधारणा और बच्चों की समझ का आकलन) (05 Questions):

  • Addressing the Creative, Talented, specially abled Learners,(बुद्धिमान, रचनात्मक, विशेष रूप से विकलांग शिक्षार्थियों का संबोधन)
  • Addressing the requirements of children with learning difficulties ‘impairment’, etc (सीखने की कठिनाइयों, दुर्बलता आदि के साथ बच्चों की जरूरतों का संबोधन)
  • Addressing learners from diverse backgrounds including the Deprived and Disadvantaged (विभिन्न पृष्ठभूमि से संबंध रखते शिक्षार्थी सुविधाहीन और वंचित शिक्षार्थियों को पढ़ना)

(3) Learning and Pedagogy (शिक्षा और अध्यापन): 10 Questions will be asked from following topics:

  • How children think and learn, How and why children failed to achieve success in school performance (कैसे बच्चे सोचते और सीखते हैं; कैसे और क्यूँ वे स्कूल में सफलता प्राप्त करने में असफल होते हैं |)
  • Basic processes of teaching and learning शिक्षण और सीखने की बुनियादी प्रक्रियाओं;, {Children’s Strategies of Learning सीखने के बच्चों की रणनीति;, Learning as a Social Activity एक सामाजिक गतिविधि के रूप में सीख; , Social Context of Learning शिक्षा का सामाजिक संदर्भ}
  • Child as a problem solver (समस्या का हल निकलने वाले) and a ‘scientific investigator (एक ‘वैज्ञानिक अन्वेषक’ के रूप में बच्चे)
  • Factors contributing to learning (सीखने के लिए योगदान के कारक) – personal and environmental (व्यक्तिगत और पर्यावरण)
  • Motivation and Learning (प्रेरणा और सीख)
  • Cognition and Emotions (अनुभूति और भावना)
  • Alternative Conceptions of Learning in Children बच्चों में सीखने की वैकल्पिक धारणाएं, Understanding children ‘errors’ as significant steps in the learning process सीखने की प्रक्रिया में बच्चों की ‘त्रुटियों’ को महत्वपूर्ण कदम के रूप में समझना)

HTET Language (Hindi) Syllabus 2018:

भाषा समझ: एक गद्य या नाटक या एक कविता समझ पर प्रश्न पूंछे जाते है जिसमे, हिंदी व्याकरण, अनुमान और शाब्दिक क्षमता से सम्बंधित प्रश्न भी होते है (गद्य पठांश साहित्यिक, वैज्ञानिक, असंबद्ध या कथा इत्यादि से हो सकता है)

भाषा विकास का अध्यापन:

  • भाषा शिक्षण के सिद्धांत
  • सीखना और अधिग्रहण
  • सुनने और बोलने की भूमिका;
  • भाषा के प्रयोग और कैसे बच्चों के लिए उपयोगी है
  • भाषा को सीखने और अपने विचारों को मौखिक या लिखित रूप में व्यक्त करने के में व्याकरण की भूमिका
  • विभिन्न कक्षाओं में भाषा के शिक्षण की चुनौतियाँ;
  • भाषा की त्रुटियां और विकार
  • भाषा कौशल
  • भाषा की कठिनाइयाँ
  • उपचारात्मक शिक्षण
  • भाषा समझ और प्रवीणता का मूल्यांकन: बोलने, सुनने, पढ़ने और लिखने के द्वारा
  • शिक्षण अधिगम सामग्री: पाठ्यपुस्तक, मल्टी मीडिया सामग्री, कक्षा के बहुभाषी संसाधन

HTET Language (English) Syllabus 2018:

The sections will have 15 questions each from the following topics.

Comprehension: Two unseen prose passages will be given in question paper and questions will be related to grammar and verbal ability, passages. Passage will be following types – Discursive or literary or narrative or scientific, etc.

Pedagogy of Language Development: It will cover questions from following topics:

  • Principles of Language Teaching
  • Role of speaking & listening; Function of Language and how children use it as a tool
  • Learning and Acquisition
  • Evaluation Language comprehension and proficiency: listening, speaking, writing and reading.
  • Challenges of teaching language in a diverse classroom; language difficulties, errors and disorders
  • Critical perspective on the role of grammar in learning a language for communicating ideas verbally and in written forms
  • Remedial Teaching
  • Teaching Learning Materials: Text Books, Multimedia materials, multilingual resources of the classroom

HTET Environmental Studies (EVS) Syllabus 2018:

Content: (20 Questions)

  • Family and Friends परिवार और दोस्तों: (Relationships रिश्तों, Work and Play कार्य और खेल, Animals जानवरों, Plants पौधे)
  • Things we make and do (चीजें जो हम करते हैं)
  • Food (भोजन)
  • Water (पानी)
  • Shelter (घर)
  • Travel (यात्रा), etc

Pedagogical Issues: (10 Questions)

  • Concept and scope of EVS,
  • Significance of EVS integrated EVS,
  • Scope & relation to Science and Social Science,
  • Approaches of presenting concepts,
  • Activities
  • Experimentation/Practical Work
  • Learning Principles
  • Teaching Material/Aids Problems
  • Discussion
  • Environmental Studies & Environmental Education

HTET 2018 General Science Syllabus:

Content:

  • Food (भोजन): Source of Food (भोजन का स्रोत), Components of Food (भोजन के घटक), Cleaning Food (भोजन की सफाई)
  • Natural Phenomena (प्राकृतिक घटना)
  • Materials (सामग्री:): Materials of Daily Use (दैनिक उपयोग की सामग्री)
  • The World of the living
  • Moving Things People and Ideas
  • How Things Work: Magnets, Electric Current and Circuits (चीजें कैसे काम करती हैं: मैग्नेट, इलेक्ट्रिक करंट और सर्किट)
  • Natural Resources, etc (प्राकृतिक संसाधन, आदि)

Pedagogical Issues:

  • Natural Science (Aims and its Objectives) – प्राकृतिक विज्ञान (लक्ष्य और इसके उद्देश्य)
  • Nature and Structure of Sciences (विज्ञान की प्रकृति और संरचना )
  • Understanding and Appreciating Science (विज्ञान को समझना और सराहना करना)
  • Innovations
  • Approaches/Integrated Approach (दृष्टिकोण / एकीकृत दृष्टिकोण)
  • Remedial Teaching
  • Text Materials/ Aids (पाठ सामग्री / एड्स)
  • Problems
  • Observation/ Experiment/ Discovery (Method of Science) -निरीक्षण / प्रयोग / खोज (विज्ञान का तरीका)
  • Evaluation cognitive/ effective/ psychometric मूल्यांकन संज्ञानात्मक / प्रभावी / मनोचिकित्सक

HTET 2018 Mathematics Syllabus:

Content:

  • Number System (संख्या प्रणाली)
  • Whole Numbers (पूर्ण संख्या), Place Value and Comparison प्लेस वैल्यू और तुलना
  • Fundamental Mathematical Operations (मौलिक गणितीय परिचालन) – Addition, Subtraction, Multiply and Division
  • BODMAS Rule
  • Square and Square Roots
  • Cube and Cube Roots
  • Fraction and its concept (फ्रैक्शन और इसकी अवधारणा)
  • Fractions with Addition and Subtraction
  • Prime Numbers and Composite numbers (प्राइम नंबर और समग्र संख्याएं)
  • Prime Factors
  • LCM – Lowest Common Multiple
  • HCF – Highest Common Factor
  • Unitary Law-एकता कानून, Average (औसत)
  • Profit and loss based problems (लाभ और हानि)
  • Simple and Compound Interest (सरल ब्याज और चक्रवृद्धि ब्याज)
  • Plane (समतल आकृतियों) and Curved Surfaces
  • Properties of Plane figure
  • Plane and Solid Geometrical Figures
  • Line, Point, Ray, Line Segment (रेखा, प्वाइंट, रे, लाइन सेगमेंट )
  • Angle and their types (कोण और उनके प्रकार)
  • Length, Weight and Capacity (लंबाई, वजन और क्षमता)
  • Time and Management of the Area and their unites
  • Area and Perimeter of plane surfaces of square and rectangular objects (वर्ग और आयताकार वस्तुओं के समतल आकृतियों का क्षेत्र और परिधि)

Pedagogical Issues:

  • Nature of Mathematics and Logical Thinking (गणित और तार्किक सोच की प्रकृति)
  • Language of Mathematics (गणित की भाषा)
  • Place of Mathematics in Curriculum (पाठ्यचर्या में गणित का स्थान )
  • Community Mathematics (सामुदायिक गणित)
  • Evaluation through Formal and informal methods (औपचारिक और अनौपचारिक तरीकों के माध्यम से मूल्यांकन)
  • Problems of Teaching (शिक्षण की समस्याएं)
  • Error Analysis and related aspects of learning and teaching (त्रुटि विश्लेषण और सीखने और शिक्षण के संबंधित पहलुओं)

HTET 2018 Syllabus for Quantitative Aptitude, Reasoning Ability, Haryana GK and Awareness Language:

In the Quantitative Aptitude questions will be related to Aptitude/Mathematics Parts. In Reasoning Ability – Questions will be asked from Verbal Reasoning and Non Verbal Reasoning Based, Coding-Decoding, Decision Making, Age and Blood Relation, Ranking, Number Series, Alphabetical Series and In Haryana GK and Awareness Section questions will be asked based on Haryana History, Culture, Geography, Current Affairs, Sports and Events, Tourism in Haryana, Famous Rivers in Haryana, Agriculture Field in Haryana, etc.

HTET Social Sciences/ Social Studies Syllabus 2018:

From History, Geography, Social and Political Life Section – 40 questions will be asked. Total marks for Social Studies is 60 marks. Other 20 marks for Pedagogical Issues topics in Social Studies.

History (इतिहास):

  • The Earliest Societies (सबसे शुरुआती समाज)
  • When, Where and How (कब, कहाँ और कैसे)
  • The First Farmers and Herders (पहले किसान और हेडर )
  • Early States (प्रारंभिक राज्य)
  • The First Empire (पहला साम्राज्य)
  • First Cities (पहले शहर )
  • New Ideas (नये विचार)
  • Contacts with Distant Lands (दूरस्थ भूमि के साथ संपर्क)
  • Culture and Science (संस्कृति और विज्ञान)
  • Political Developments (राजनीतिक विकास)
  • New Kings and Kingdoms
  • Social Change (सामाजिक बदलाव)
  • Architecture (आर्किटेक्चर)
  • Sultans of Delhi (दिल्ली के सुल्तान)
  • Creation of an Empire (साम्राज्य का निर्माण)
  • Regional Cultures ( क्षेत्रीय संस्कृतियां)
  • Rural Life and Society (ग्रामीण जीवन और समाज)
  • The Revolt of 1857-58 (1857-58 का विद्रोह)
  • The Establishment of Company Power
  • Women and Reform (महिला और सुधार)
  • Colonialism and Tribal Societies (उपनिवेशवाद और जनजातीय समाज)
  • Regional Cultures (क्षेत्रीय संस्कृतियां)
  • Challenging the Caste System (जाति व्यवस्था को चुनौती देना)
  • Indian After Independence (आजादी के बाद भारतीय)
  • The National Movements ( राष्ट्रीय आंदोलन)

Geography (भूगोल):

  • Agriculture (कृषि)
  • Human Environment: Settlement, Transport and Communication (मानव पर्यावरण: निपटान, परिवहन और संचार)
  • Air वायु
  • Water पानी
  • Globe ग्लोब
  • Planet: Earth in the Solar System (ग्रह: सौर मंडल में पृथ्वी)
  • Resources: Type of Resources (Natural/Human) संसाधन: संसाधनों का प्रकार (प्राकृतिक / मानव)
  • Environment in its Totality: Natural and Human Environment पर्यावरण इसकी कुलता: प्राकृतिक और मानव पर्यावरण
  • Geography as a social study and as science सामाजिक अध्ययन और विज्ञान के रूप में भूगोल

Social and Political Life (सामाजिक और राजनीतिक जीवन):

  • Government सरकार
  • Diversity विविधता
  • State Government राज्य सरकार
  • Local Government स्थानीय सरकार
  • Democracy जनतंत्र
  • Making a living जीविका चलाना
  • Unpacking Gender
  • Understanding Media मीडिया को समझना
  • Indian Constitution Understanding भारतीय संविधान समझना
  • Parliamentary Government संसदीय सरकार
  • The Judiciary न्यायपालिका
  • Social Justice and Marginalized सामाजिक न्याय और मार्जिनलाइज्ड

Pedagogical Issues (शैक्षणिक मुद्दे):

  • Sources – Primary and Secondary Types (स्रोत – प्राथमिक और माध्यमिक प्रकार)
  • Concept and Nature of Social Studies (अवधारणा और सामाजिक अध्ययन की प्रकृति)
  • Class Room Processes (कक्षा कक्ष प्रक्रियाएं)
  • Evaluation (मूल्यांकन)
  • Inquiry / Empirical Evidence (पूछताछ / अनुभवजन्य साक्ष्य)
  • Projects Work
  • Problems of Teaching Social Science/ Social Studies (शिक्षण सामाजिक विज्ञान / सामाजिक अध्ययन की समस्याएं)
  • Activities and Discourse (गतिविधियां और व्याख्यान)
  • Developing Critical Thinking (गंभीर सोच विकसित करना)

Note: This is not the official syllabus of HTET Exam 2018. But we have tried our best to provide the complete syllabus for HTET Exam 2018. For more details please refer the Official website and its information brochure.

Download HTET Syllabus 2018 in Hindi PDF

Download HTET 2018 Sample Paper| Information Bulletin

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